TIEDOTE

JULKAISUVAPAA 18.5.2018

Pienet ekaluokkalaiset visioivat tulevaisuuden kaupunkia:

Hyvän mielen tehdas ja muita innovaatioita!

”Siellä valmistuu niin hyviä asioita, että savupiipusta tulee sydämiä. Siellä valmistetaan leluja joita kaikki voi lainata. Tämä tehdas ei saastuta. Siellä ei kukaan kiusaa tai huutele tai sano ettei saa tulla leikkimään. Mummot ja papat auttaa lapsia tekemään läksyjä, heidän ei tarvi olla yksin kun lapset on niiden kanssa.”

Yritys Hyvä on kilpailu, jonka tavoitteena on tukea ja innostaa lapsia ja nuoria ajattelemaan yrittäjyyttä ja toteuttamaan omia, luovia ideoita. Kilpailu on valtakunnallinen ja vuoden 2018 osallistumisaika oli 5.9.2017-28.2.2018. Kilpailun lopputapahtumaan lähetettiin lähes 600 kilpailutyötä. Kilpailutöiden parissa on aherrettu yksin, yhdessä parin kanssa tai suurimmillaan 150 oppilaan voimin.

Ymmärrystä yrittäjyydestä ja yritteliäisyydestä

Yritys Hyvä on lasten ja nuorten yrittäjyysaiheinen kilpailu kouluissa ja vapaa-ajalla. Lasten ja nuorten luovuus ja ideat tulevat käyttöön monenlaisten, eri ikätasoille hyvin suunnattujen kilpailutehtävien kautta.Tehtäviä on kirjoittamisesta, pitchauksesta ja piirtämisestä videokuvaukseen ja laulujen sanoittamiseen sekä perinteisten yritysten perustamiseen. Kilpailu edistää osallistujien ymmärrystä yrittäjyydestä, oma- aloitteisuuden ja itseensä uskomisen merkityksestä sekä lisää luokkien ja ryhmien yhteisöllisyyttä ja yhteishenkeä”, kertoo kilpailusta vastaava erityisasiantuntija Marjo Kenttälä. Kilpailun järjestävät

Kehittämiskeskus Opinkirjo ja sitä rahoittaa Yksityisyrittäjäin Säätiö.

Eksoottista yrittäjyyskasvatusta opettajaksi opiskeleville

Yritys Hyvä -kilpailun voittajille jaetaan 12 000 euron edestä stipendejä lopputapahtumassa Helsingin yliopiston tiloissa. Esillä on ekaluokkalaisten lisäksi perusasteen oppilaiden sekä toisen asteen opiskelijoiden voittajatöitä. Ensimmäistä kertaa kisassa oli mukana kilpailemassa myös opettajaksi opiskelevia. Opetuksellisen (eli pedagogisen) sisällön suunnittelu ja käytännön testaaminen tuntuivat hyvin opettavaiselta ja innostavalta, kyseessä oli ikään kuin yksi opetettava oppiaine lisää aineenopettajanopetusharjoitteluuni “eksoottisesta” yrittäjyyskasvatuksesta. Sovelluksen käytännön testaaminen oikeilla koekäyttäjillä eli alakoululaisilla oli hyvin kiinnostavaa, siitä omaksuin uusia toimintatapoja opettajanakin toimimiseen”, toteaa tuleva opettaja.

Lopputapahtumassa perjantaina 18.5.2018 on esillä Hyvän mielen tehtaan lisäksi 19 muuta voittajatyötä ja silloin palkitaan Yritys Hyvä 2018 voittajat.

marjo.kenttala@opinkirjo.fi, 050 532 1102
Elina Kujala, projektiassistentti, Kehittämiskeskus Opinkirjo ry
elina.kujala@opinkirjo.fi, 050 300 1814
Lopputapahtuma: 18.5.2018, Helsingin yliopisto, Minerva-tori, Siltavuorenpenger 5 A. Tapahtumatori klo 12-14, jolloin voi haastatella voittajia ja tutustua heidän töihinsä.

page1image21944page1image22104

Lisätietoja:
Marjo Kenttälä, erityisasiantuntija, Kehittämiskeskus Opinkirjo ry

page1image23056page1image23216

YRITYS HYVÄ 2018 VOITTAJAT SARJOITTAIN:

page2image992

SARJA 1 (esikoulu)

• Tulevaisuuden kaupunki

Keltinmäen koulun 1 A, Jyväskylä

Työn ohjaaja Päivi Sallinen

• Eläköön eläimet
    Maatullin ala-asteen koulun 1 B, Helsinki Työn ohjaaja Taru Martikainen

SARJA 2 (3.-6. lk) Yksilötyöt:

• Tom Tamminen Älä luovuta
    Lumia Raunismaa, Tikkakoski

• Wibe Unelmat
    Vilppu Haverinen, Kirkkonummi

• Rasmuksen kioski
    Rasmus Riivari, Metsäkylä

Ryhmätyöt:

• Karesuvanto 2017

Crista Puranen, Väinö Kotavuopio, Nuutti Kotavuopio, Isabella Wahl, Oskari Mannela, Veeti Kotavuopio, Juulia Mannela, Karesuvannon koulu, Karesuvanto
    Työn ohjaaja Jenni Niemelä

• PataSnow 2018
    Metsokankaan koulun 3.-4.-luokkalaiset, Oulu
    Työn ohjaajat Jaana Hekkanen, Timo Fordell, Petri Korpi, Marko Kivimäki, Niina Siltari, Katri Kesti

• Yritysten maa
    Savosenmäen koulun 3 A, Mänttä-Vilppula Työn ohjaaja Elina Salo

SARJA 3 (7.-9. lk) Yksilötyöt:

• Nukkeilu
    Fanni Laukkanen, Hiidenkiven peruskoulu, Helsinki Työn ohjaaja Laura Kahlos

• Painajainen
    Erika Tilander, Mäntysalon koulu, Klaukkala Työn ohjaaja Tiina Piironen

• Nontact-puhelinlakko
    Neemi Sinkko, Joensuun steinerkoulu, Joensuu Työn ohjaaja Juha Kontturi

Ryhmätyöt:

• Aislan satukirja

Sanni Kalaoja, Lilja Nissinen, Katri Taipaleenmäki, Milla Tiainen, Hanna Kinnunen, Kestilän peruskoulu, Kestilä
    Työn ohjaaja Birgitta Virpimäki

• Joulumarkkinat 2017
    Selina Ingalsuo ja Venla Ingalsuo, Kormu Työ on tehty vapaa-ajalla ilman ohjaajaa

• Hupiturva
    Aino Haapalinna, Aliisa Roiha, Sini Siimes, Verna Vihervuori, Olarin koulu, Espoo Työn ohjaajat Henna Jouhki ja Sanna Keränen

• Ei elämää (sävellys, sanoitus, musiikkivideo)
    Jonne Siekkinen, Juho Kalle Karvonen, Kalle Soinilehto, Veeti Veteläinen, Oulu Työ on tehty vapaa-ajalla ilman ohjaajaa

• Frender - Yksinäisyyden vastustaja
    Sanni Jaatinen ja Siiri Vähäsöyrinki, Hakkarin koulu, Lempäälä Työn ohjaaja Pate Nikulainen

SARJA 4 (lukio ja ammatillinen koulu) Ryhmätyöt:

• Bugman’s Best Oy
    Toivo Hursti, Matias Järvinen, Aaron Uussaari, Espoo
    Työ pääsee edustamaan Suomea kansainväliseen Genius Olympiad
    kilpailuun Yhdysvaltoihin.

• Yhteistyössä on voimaa
    Venla Parviainen, Netta Neva, Katariina Rissa, Viivi Vanamo, Pinja Sormunen, Kirmo Komulainen, Terhi Tapio, Tiina Kurkioja, Joonatan Laine, Niklas Pakarainen, Tampere

• AbsolutArma
    Aatu Pulkkinen, Kasper Heikkilä, Leevi Nieminen, Helga Simola, Eelis Taipale, Padasjoen lukio, Hämeenlinnan lyseon lukio, Riihimäen lukio
    Työn ohjaajat Anne-Mari Keränen, Marja-Riitta Tikkala ja Antti Räsänen

SARJA O (opettajaksi opiskelevat) UUSI SARJA!

Yrittäjyyskasvatusta koululaisille

Aleksi Sillanmäki, Hanna Rantamaa, Joni Rintala, Elias Pitkänen, Arttu Ylhävuori, Tampereen yliopisto, Tampere
Työ on tehty koulussa ilman ohjaajaa